Trzin

Trzin ima v grbu cvetlico močvirsko logarico, ki nosi tudi ime močvirski tulipan ali pa,  po domače – žerjavček. Ta cvetlica raste na močvirnatem svetu pod hribom Onger. To trzinsko mokrišče je danes malo jezerce z bujnim močvirskim rastlinjem. Močvirski tulipan v trzinskem grbu je danes nekak simbol močvirja, ki je prekrivalo te kraje v davnih dneh. 

Doživetja, aktivnosti, ogledi

v občini Trzin

Ljudska pripoved

Ljudsko pripoved je z nami delila Dušica Kunaver, zbirateljica ljudske dediščine, avtorica številnih knjig in predsednica Društva Naše gore list.

Trzinski velikani – ajdi

Staroselci velikani – ajdi so živeli po mnogih naših krajih. Gradili so gore – saj tako velikih gradenj vendar ne more graditi človek, ampak le velikan! – naše ljudstvo je bilo o tem prepričano. 

Velikani ajdi so živeli v bližini Trzina na dveh krajih – na zahodni strani trzinskega kamnoloma v hribu Onger, v jami, ki danes nosi ime Ajdovski kevder. Še eno domovanje pa so trzinski ajdi imeli v gozdu,  v Dolgi dolini nad gradom Jablje. 

Ajdovske deklice na Ongerju

Trzinske ajdovske deklice so bile rojenice, znale so prerokovati. Rade so tudi prepevale na Ongerju.  Domačini v Trzinu so slišali njihovo petje.  Slišali so tudi, kako so vpile s hriba: 

»Kmet, orji in sej, da bo polje obrodilo!« 

Pravijo, da tisti, ki jih ni ubogal, je malo pridelal. 

Trzinska »skirca«

Kamenodobni naseljenci so na hribu  Onger so imeli kamnolom. Nekega dne je eden teh davnih kamnosekov v tem kamnolomu uporabljal kamnito sekirico. Prav na istem mestu so jo našli Trzinci mnogo tisočletij pozneje. Kdo bi vedel kako in zakaj je ta sekirica vstopila v vaško pesem nagajivko. Nagajanje v različnih šaljivih pesmicah – nagajivkah, je ena od posebnosti slovenskega ljudskega izročila. Med starosvetnimi slovenskimi vasmi so bile nagajivke  nekaj povsem navadnega in vsakdanjega – malo za šalo, malo zares. Pri trzinski skirci pa ni bilo šale. Če so trzinski fantje zaslišali:

Trzinska skirca rada seka,

če ne seka, je tepena – 

jim je zavrela kri in že so bili pripravljeni na pretep. 

Še po koncu prve svetovne vojne je bila trzinska »skirca« nevaren izziv. Na voz, s katerim so se trzinski fantje peljali na nabor v Kamnik, so namestili dve prekrižani sekirci. To je bilo fantom iz okoliških vasi dovolj za izzivanje, Trzincem pa dovolj za pretep. So še kje na svetu fantje, ki bi se bili pripravljeni pretepati zaradi neke kamenodobne sekirice? To je prav gotovo trzinska nenavadna in neverjetna posebnost.

Slovito neolitsko kladivasto sekirico je hranil Sadnikarjev muzej v Kamniku, a jo je od tam nekdo odnesel. Čeprav danes nihče ne ve, kje je ta dragocena sekirica, je njen »duh« med starejšimi Trzinci še danes živ. 

Ljudska dediščina

Avtorica besedila: Dušica Kunaver, Društvo Naše gore list

Čar drevesa v slovenski ljudski dediščini

V Volčjem potoku, v bližini Trzina, je največja zbirka rastlin v Sloveniji, med njimi je več kot 2000 dreves, ki imajo tu, v Volčjem potoku, številne obiskovalce in občudovalce. 

Z vero v moč drevesa in z raznimi čarodejnimi dejanji je naš človek nekdaj poskušal pospešiti prihod pomladi, priklicati srečo in se izogniti nesreči. Ta prastara vera v moč drevesa, je še danes zavestno ali podzavestno prisotna v našem vsakdanu. 

Še danes bomo potrkali po lesu, da bi prebudili v njem skritega starega dobrega lesnega duha, ki naj varuje naše zdravje in srečo. 

Kresni ogenj še danes prinese v vas dobro letino, žegnan les s cvetnonedeljske butare še danes varuje hišo, hlev in polja pred hudo uro. 

Naš človek je vedno bil navezan na gozd in na drevje, saj mu je les omogočal življenje. Les je spremljal našega človeka od lesene zibelke do lesene krste. Hišo si je zgradil iz lesa, naredil je leseno mizo, lesen stol in leseno skrinjo, jedel je z leseno žlico iz lesene sklede, oral je z drevesno rogovilo, ki jo je imenoval »drevo« tudi še dolga stoletja potem, ko  rezilo pluga ni bilo več leseno.  Ko je fant iskal ženo, je izbranemu dekletu podaril leseno preslico za lesen kolovrat in ji s tem povedal, da jo ima rad. Dekle je razumelo govorico dragocenega darila.

Ko se je v starosvetni slovenski vasi rodil otrok, je njegov oče zasadil drevo, da bi s tem čaral otroku dobro rast. Za sina si je oče želel da bi bil naše gore list! Korenjak naj bo! Vsako stvar naj naredi korenito, tak naj bo kot korenina. Hči pa naj bo ravna kot smreka in vitka kot jelka. Če pa bi se komu kaj zalomilo ali zlomilo tako kot veja na drevesu – da bi le spet prišel na zeleno vejo! Na stara leta pa naj bo še vedno krepak – tak kot stara grča!

Drevo je kot človek. Tako kot človek ima tudi vsako drevo svoj  značaj – pa naj bo to dobra, stara, domača lipa, mogočni hrast, žalostna vrba ali nežna breza. In tudi drevo ima svoj odmerjeni čas življenja – se rodi, raste in umre – tako kot človek. Drevo pade, a gozd ostane!

Drevo v šegah slovenske starosvetne vasi

Tepežni dan (28. december) 

Otroci so s šibo natepli ne le starše in sosede – zato, da bi bili zdravi, ampak tudi sadno drevje – zato, da bi dobro obrodilo. Tudi tresenje sadnega drevja v novoletnem času je imelo enak namen.

Na večer pred svetimi Tremi kralji (6. januar) so po naših vaseh zatikali lesene križce za tram pod strop domače hiše. Tu so se zbirali križci preteklih let in šteli leta starosti domačije. 

Gregorjevo (12. marec) je dan, ko se ptički ženijo. Pod drevesi in v grmovju so nekdaj skrbne matere ptičkom nastavljale potičke – za tičjo ohcet. Pojedli pa so te dobrote otroci, ki so tega dne pridno stikali  okrog dreves.

Lesene pustne maske iz raznih krajev na dežele so dragocena dediščina poganske davnine. V živalski preobleki je davni človek našel čarodejno moč, s katero je odganjal zimo in budil naravo k pomladni rasti. Da pa danes,  na pustni dan ne bi mislili le na pustne norčije – pa še ljudski nasvet: kdor na pusta drva kolje, bo vse leto dobre volje! 

Žegnan les s cvetnonedeljske butare še danes varuje hišo, hlev in polja pred hudo uro.

Na jurjevo (24. aprila) zeleni Jurij, oblečen v mlado zelenje, dokončno prinese v deželo pomlad. 

Les je bil tudi obramba pred poletnimi nevihtami. Notranjci so pred hiše nastavljali lesene stolce na treh nogah, ki naj bi jemali moč čarovnicam, kadar so kuhale nevihte. 

Kresni ogenj še danes prinese v vas dobro letino. Ogenj ima tudi očiščevalno in zdravilno moč, zato so kmetje čez dogorevajoči kresni ogenj nagnali tudi živino – da bi bila zdrava.

Jeseni je treba pozorno pogledati v gozd, saj če nenadoma se listje obleti, vsak naj zime se boji.

 

 Več od zlata in srebra –gozd nam dobrega da.